Hořčík

CHEMIE pro nadšence

Hořčík patří do 2.skupiny periodické soustavy prvků, která se označuje jako kovy alkalických zemin. Hořčík pomalu reaguje za normální teploty s kyslíkem a vodou se vznikem hydroxidu hořečnatého a vodíku (Mg(OH)2 + H2). Podle Brönstedtovy teorie jsou kyseliny látky schopné ve vodném prostředí odštěpovat iont vodíku (protonu). Zásady naopak proton vázat. Některé sloučeniny reagují někdy jako zásada a někdy jako kyselina, v závislosti na prostředí. Mezi ně patří voda (H2O). Při reakci se zásadou se chová jako kyselina a odštěpuje vodíkový iont (H+1, proton). Stejně tak reakce hořčíku s kyselinou chlornou dává vznik chloridu manganatému a vodíku. Z toho nám vyplývá, že:

Hořčík je zásada

a neutralizuje kyseliny za vzniku hořečnatých solí.

Hořčík se v přírodě vyskytuje pouze ve sloučeninách, je osmý nejčastěji zastoupený minerál na planetě. V mořské vodě je po sodíku druhým nejvíce zastoupeným kationtem (ve sloučeninách s chlorem, bromem a sírou). Vyskytuje se ve všech zelených rostlinách jako součást chlorofylu. Zelené zbarvení rostlin je právě díky chlorofylu, který dokáže absorbovat červené a modré světlo a díky fotosyntéze přeměňovat sluneční energii na energii chemických vazeb sacharidů. Ty slouží jako zdroj energie = potravy pro další živočichy, vč. člověka.

V lidském těle má hořčík velmi mnoho funkcí. Tou nejzákladnější je, že je součástí hlavního zdroje energie našich buněk (kofaktorem enzymu ATP). Pomáhá stabilizaci buněčných membrán – snižuje dráždivost nervů a svalů. Dle Bruce Liptona jsou buněčné membrány tou nejdůležitější jednotkou buňky. Není to jádro, ale naopak membrána. Ta funguje jako naše smysly. Buněčná membrána „vidí, slyší, čichá, chutná, hmatá“ po svém okolí a určuje tak, co se s buňkou stane. Tyto vnější vlivy tak díky membráně epigeneticky ovlivňují přepis genů v jádře. Buněčná membrána funguje jako tekutý krystal, polovodič s kanály. Průchod látek těmito kanály dovnitř buňky pak ovlivňuje procesy v ní samotné.

Na to, aby mohly buněčné membrány dobře fungovat je třeba vytvářet bílkoviny. Hořčík jako takový je součástí samotné struktury bílkovin, kofaktorem enzymů, jež jsou důležité pro tvorbu nejen bílkovin ale i DNA a RNA.

A mnoho dalšího, například zmírňuje úzkosti, bolesti, migrény. Já se zaměřím na

Dlouhodobý nedostatek hořčíku

Máme nízký příjem a vysoký výdej hořčíku. To není rovnováha, to je deficit… Díky výkonu naší společnosti chceme mít všechno hned a nejvíc. Již není pochyb o tom, že zemědělská půda je čím dál chudší na minerální látky, hořčíku nevyjímaje. Tento článek píšu pro uvědomění, jak je hořčík důležitý, proto vypíšu jen v bodech a bez zbytečného vysvětlování, které si můžete přečíst kdekoli.

Nízký příjem

  • potraviny chudé na hořčík (chudá půda, kyselé deště, aj.)
  • měkká voda
  • málo koupelí a vstřebávání přes pokožku
  • fluor ve vodě nebo kuchyňské soli – fluorid váže hořčík
  • snižování kyselosti žaludku léky (Helicid, Nolpaza, …) – snižuje vstřebávání Mg
  • nemocná střeva
  • nadměrná substituce vápníku, železa
  • kyselina šťavelová, fytová blokují vstřebávání (semínka, otruby, špenát)

Vysoký výdej = ztráta Mg

  • stres
  • nadměrná konzumace jednoduchých cukrů (také sladkých minerálek!)
  • nadměrná konzumace bílkovin
  • nadměrná konzumace tuků
  • alkohol
  • nadměrná konzumace kávy, tabáku, stimulantů (energy drinky, maté, zelený čaj apod.)
  • nadměrná substituce vitamínu D
  • nadměrná fyzická zátěž
  • elektromagnetické záření
  • léky – diuretika (hlavně Furon), inzulin, kortikosteroidy, teofylin
  • zvýšená činnost štítné žlázy nebo umělé hormony jako Euthyrox (zvyšuje metabolismus)

Kolik je nadměrná konzumace cukrů, bílkovin a tuků? Tolik, kolik je v jednostranné stravě různých mýtů jako nízkosacharidové dietě, paleodietě apod. Jsme stvořeni na konzumaci rostlinných polysacharidů, trochu bílkovin a tuku. Pokud máte na večeři grilovačku – pivo, maso (bílkoviny, tuky), tak se nedivte pokud máte v noci arytmii nebo křeče.

Vitamín D – hořčík je potřeba pro přeměnu uložené formy vitamínu D na formu aktivní. Kromě toho je důležitý také v rámci změn vápníku, který je ovlivněn vitamínem D. Proto je důležité nejdříve se nasytit hořčíkem a až poté suplementovat vitamín D. Bez hořčíku je vitamín D na nic.

Pro vstřebání hořčíku je důležitý také vápník – poměr vědci neustále zpřesňují, ale orientačně 3:1 (vápník:hořčík). Stopové prvky – zinek napomáhá vstřebávání hořčíku, selen udržuje hořčík uvnitř buněk, bor je nezbytný pro metabolismus hořčíku a vápníku (mořská voda v úvodu článku, vzpomínáte?). Pokud chápeme, že jsou naše těla a buňky slané jako moře. Tak si připomeňme, že v moři je druhý nejčastější prvek právě hořčík. Kolik mu věnujeme péče?

Z vitamínů je důležitý B6 (pyridoxin), B2 (riboflavin), E (tokoferol), C (kyselina askorbová). Kromě toho všeho je důležité PÍT ČISTOU VODU!

Vařením špenátu se kyselina šťavelová odstraní. Celozrnné potraviny s kyselinou fytátovou je třeba „natrávit“ (kváskový chléb, namáčení obilovin před vařením). Sója obsahuje hodně kyseliny fytové, méně je jí jen ve fermentovaných potravinách (miso, tempeh). Tedy sójové prášky, mléka, tofu nepomáhají vstřebávání hořčíku.

Hořčík je uložený v kostech a zubech (60-65%). Jeho suplementace je proto důležitá při léčbě osteoporózy, přesto se suplementuje pouze vápník. I když bylo dokázáno, že suplementace umělého vápníku (lékárenského) způsobuje mimokostní ukládání. Nejčastěji do aterosklerotických plátů na srdci a může tak způsobit srdeční infarkt. K tomu bych dodal, že vápník se ukládá všude, kde je zánět. To, že je ateroskleróza zánětem se již ví (zánět cév způsobený bílými krvinkami způsobuje ukládání tukových kapének). Zánět například i na šlachách. Klasikou je přepracovanost s PC a práce s myší, která zatěžuje úpony bicepsu a způsobuje osifikaci, která vede k operaci.

Jsme překyselení a chybí nám hořčík

Hořčík jako zásada neutralizuje kyseliny. Ono slavné „překyselení“ je tak prostá demineralizace člověka. Jinými slovy žereme bílou mouku a coca-colu bez minerálů. Minerály jsou důležité pro metabolismus a to nejen v anabolismu (tvoření) ale i katabolismu (rozpadu). Přijímáním kyselin = nevhodnou stravou a pitím (kávy) neutralizujeme dopady na náš organismus hořčíkem a vápníkem z kostí. Jedině tak můžeme udržet optimální pH krve, a nejsme překyselení. Samozřejmě, že je to mnohem složitější proces, ale snad je vám jasné, že hořčík je velmi důležitý.

Právě díky „překyselení“ nám všem chybí hořčík. Máme malý příjem a velký výdej! Pokud vás zajímá detoxikace, tak si můžete přečíst článek Jak na jarní očistu bez krize.

Jak doplnit hořčík

  • kvalitní stravou na dobré půdě
  • minerálními vodami
  • koupelemi
  • „odkyselit“ – doplnit komplexní minerály (více ve článku Jak na jarní očistu)
  • snížit stres, odbourat kávu
  • suplementací

Stravování s Mg

Denně jezte různé druhy zeleniny, hlavně zelenou, pampeliška, kopřiva, sedmikráskový květ. Ovoce jsou cukry – tudíž omezit. Celozrnné potraviny – jáhly, kroupy, pohanka, žito, amarant, quinoa. Luštěniny (fazole), ořechy (mandle), semena (mák). Vyhněte se excesům bílkovin a tuků. Pijte čistou vodu nebo minerální (Magnesia, Gemerka, aj.).

Odkyselení a koupele

Přijímáním většího množství kyselinotvorných potravin, mělkým dýcháním, nedostatkem pohybu a stresem jsme pořád v katabolismu. Ničíme se. Odstranění překyselení není jen o tom, že budete jíst podle tabulek zásadotvorných potravin. Ne. Z mé praxe je to hlavně o změně myšlení a snížení stresu. Jídelníček a úprava dýchání je nutná, ale pokud jste ve stresu, je to k ničemu. K tomu právě využívám koupele zásaditou koupelovou solí, která kromě mořské soli obsahuje také sodu bikarbonu a jemně namleté polodrahokamy pro srovnání čaker (energetických center). Tato koupel působí daleko lépe než s pomocí Epsomské soli, což mi potvrzují klienti. Více informací zde. Koupel vám dává možnost si odpočinout a relaxovat. Na to kolikrát není čas, ale vezměte to tak, že díky koupeli v zásadité vodě pomáháte i svému tělu.

Koupele doporučoval i významný český léčitel Jiří Janča, který také z praxe doporučoval homeopatickou suplementaci, viz níže.

doplnění komplexních rostlinných minerálů a vitamínů používám produkty P. Jentschura. Ty fungují na zkušenosti evropských bylinkářů a bioenergetiků a fungují již několik desítek let. Není třeba vymýšlet nové kolo, ale jet na tom existujícím.

Suplementace

  • organické sloučeniny mají lepší vstřebatelnost (laktát, citrát, orotát, tartrát, glycinát)
  • anorganické nemají (oxid)

Čím menší množství, tím větší využití

Je to paradoxní, přesto i vědci zjistili, že pokud suplementujete méně hořčíku než průměr, tak se ho více vstřebá. Naopak pokud přidáme, tak se o to více vyloučí. Jak píše Jiří Janča a nebo můj oblíbený Paracelsus „méně znamená více“. Lékař a biochemik W.Schüssler zjistil v 19.stol., že buňky pracují s malým množství minerálů. Bádal dále a praxí zjistil, že podávání nízce koncentrované sloučeniny minerálu buňkám mělo za účinek jejich lepší funkci. Stejně tak Jiří Janča nebo P. Jentschura. Proto mají efekt byliny nebo rostliny, které mají i nepatrné množství minerálu. Proto je důležitá pestrá strava nezaložená na tabulkách miligramů hořčíku.

W. Schüssler vyrobil tzv. soli života (buněčné soli). Tedy minerály, které v homeopatickém ředění D6 upravují jejich buněčný deficit a tím léčí nemoci. V takovémto ředění je v roztoku ještě přítomen minerál, nejedná se tudíž o homeopatii. Bunčné soli působí také tím, že buňky s daným minerálem efektivněji pracují, lépe vstřebávají, metabolizují a vylučují. Zkrátka normalizují deficit. Více o solích zde v článku.

Z praxe: Pracuji s buněčnými solemi a proto vím, že působí lépe než klasická suplementace sebelepší organickou formou. Příklad za všechny je ten, že má klientka trpěla srdečními arytmiemi. Nakonec musela podstoupit operaci (termoablaci). Tato operace snížila výskyt arytmií ale pořád se vyskytovaly. Ošetřující lékař nakonec rozhodl o dalších vyšetřeních, které by vznik arytmií vysvětlovaly (echokardiografie, koronarografie). Nevysvětlily. Hrozil ji kardiostimulátor. Paní se ke mně dostala s četnými extrasystolami a užívala organické přípravky hořčíku. Ty jsme vysadili a nasadili buněčnou sůl Mag Phos. Arytmie zmizela, paní se zklidnila, operace se nekonala. Ani na třetí kontrole nebyly na EKG přítomny žádné extrasystoly. Tomu říkám síla přírody. Stejné zkušenosti mám se suplementací železa a dalších.

Pro koho je suplementace?

  • neurogenní tetanie
  • úzkosti, deprese
  • křeče
  • premenstruační bolesti
  • migrény
  • nespavost
  • arytmie, astma aj.

Mé doporučení?

  • odstranění stresu, relaxovat (ašvaganda)
  • nejíst sladké, tučné, nepít kávu, alkohol, nekouřit
  • jíst více zelené zeleniny
  • pít čistou vodu, ev. Magnesii, Gemerku
  • necvičit moc, cvičit aerobně (nezakyselovat se)
  • zásadité koupele, relaxace (MeineBase)
  • dlouhodobá suplementace (laktát, Mag Phos) nikoli nárazová (Magnosolv)
  • odkyselení (Nat Phos, bylinné produkty P. Jentschura)

Dovětek

Vzhledem k tomu, že se na věci dívám komplexně, tak problémy výše zmíněné nezmizí pouhým užíváním Mag Phos. Je ale nezbytné doplnit hořčík.

Hořčík symbolizuje klid a mír v těle. Proto se nemůže udržet ve vystresovaném jedinci. Pokud vám chybí, ztište se, zbrzděte tok myšlenek a zjemněte své jednání. Hořčík je výrazem spokojenosti a vyrovnanosti člověka s tím, co přichází. Pokud má člověk stres ze všeho, co nestačí zařídit a stihnout, tak doporučuji zpracovat to, proč se honíme. Proč se cítíme bezmocně, když nemáme věci pod kontrolou. Podvědomé příčiny objevujeme v psychosomatických konzultacích.

Hořčík má protonové číslo 12, jako apoštolů nebo znamení zvěrokruhu. Z hlediska numerologie 12 = dokonalost stvoření, symbol Božskosti. 12 je také buněčných solí. Hořčík hoří bílým světlem…


Zdroje:
Zázrak jménem Hořčík, Carolyn Dean
Co nám chybí, Jiří Janča
Stopové prvky a kovy života v přírodě, Jiří Janča
Biologie víry, Bruce Lipton
Prvky, vitamíny a byliny trochu jinak, Miroslav Hrabica
Buňkové soli, Truplová, Trupl
https://www.centrumserafin.cz/svetlo-cisel-i2-jv/
http://www.prvky.com/12.html